עולם הקוסמטיקה עובר שינוי, שניכר בשפת הדיבור בין קולגות למקצוע, ברמת הניתוח של מצבים טיפוליים וברמת התוצאות שמושגות.
מאת רונית שגב, Bsc, MA
אט אט, מתחת לאפנו, צומח לו זן של קוסמטיקאיות, שדובר שפה חדשה. נשות מקצוע שיודעות להשיג תוצאות טיפוליות יוצאות דופן, בזמן קצר. שמבינות דברים בצורה אחרת. שיש להן זוית ראייה רחבה ומעמיקה, והן מזהות בקלות את הגורמים לכל מצב עור. מכאן, הדרך לשינוי מהיר ומדוייק בעור היא קצרה עבורן.
עולם הקוסמטיקה עובר שינוי בשנים האחרונות, שינוי שניכר בשפת הדיבור בין קולגות למקצוע, ברמת הניתוח של מצבים טיפוליים וברמת התוצאות שמושגות. הגישה הטיפולית של יותר ויותר קוסמטיקאיות הופכת להיות דומה לזאת של הרופא. הקוסמטיקאית שפניה קדימה, ושרואה את עצמה כמטפלת מקצוענית בעור, חווה עולם מקצוע שונה מזה המסורתי. היא מסוגלת להגיע לתוצאות טיפוליות מהירות וניכרות לעין, שהושגו עד כה רק בפרוצדורות רפואיות. היא מרפאת אקנה במטופלים שעברו תקופות טיפול ארוכות אצל הרופא וגם טופלו בכדורים ללא הצלחה. כל זאת, לא בגלל חומרים שונים מהרגיל, אלא בגלל ידע שונה וגישה שונה. הידע והגישה הללו אינם קשורים לוותק במקצוע. הם נחלתן של קוסמטיקאיות שבחלקן בעלות ותק של שנה-שנתיים במקצוע בלבד. אבל הם מאפשרים רמות הבנה וביצוע טובות יותר מאלה של נשות מקצוע ותיקות שנותרו עם הרגלים ישנים.
חשיבות הטיפול הביתי
הקוסמטיקאית החדשה מבינה, שברוב סוגי הטיפולים, את התוצאות אנו משיגים באמצעות החומרים לשימוש הביתי. בקוסמטיקה המסורתית, הטיפול במכון היה גולת הכותרת. הוא נתפס כחלק העיקרי של הטיפול הכולל וכגורם המכריע בקבלת התוצאה. לעיתים ניתנו גם חומרים הבייתה, לעיתים לא. גם כשניתנו, הם נתפסו לעיתים כ"תחזוקה" ולא כטיפול. ברוב המקרים הקוסמטיקאית לא ידעה לפרט מה המרכיבים הפעילים בכל מוצר ומהם הריכוזים. היא ידעה שהנחיות היצרן היו לתת את המוצר הזה למקרה של אקנה/פיגמנטציה וכך עשתה. הטיפול במכון דמה לסדרה ארוכה של מריחות והסרות של חומרים, שגם את מרכיביהם הפעילים לא ידעה המטפלת, ולבסוף כמובן – מסכה. בטיפולי האקנה, הנטייה הייתה לנקז גם כשאין מה לנקז, לגעת בעור גם כשאין צורך, להעניק טיפול "כלשהו" גם כשאין מה לתרום בשלב זה במכון, כיוון שהלקוח הגיע ואמור לשלם. וכיוון שהוא משלם, חייב להיות טיפול.
הקוסמטיקאית החדשה יודעת, שלא תמיד יש מה לגעת באקנה. לעיתים כל שיש לעשות הוא לצייד את המטופל בחומרים, ולקבוע תור לביקורת. היא לא מחפשת היכן לנקז כדי לבצע "משהו" במכון, ויודעת אילו מצבים ניתן לרפא עם חומרים לשימוש הביתי בלבד. היא כן תזמין לביקורות, ובכל ביקורת תשנה במידת הצורך את התכשירים או את הנחיות השימוש. המעבר לגישה החדשה מלווה לעיתים בחשש הטבעי מפני דעת הלקוח: "על מה הוא משלם לי אם אני לא מעניקה לו טיפול"? וכאן ההבדל בין הקוסמטיקה החדשה לזאת המסורתית.
בקוסמטיקה המסורתית הקוסמטיקאית הייתה בראש ובראשונה "זוג ידיים", שתמיד ובכל מצב – העניק טיפול. גם אם אין בשלב זה מה לגעת. הקוסמטיקאית החדשה, יודעת שהיא קודם כל "ראש". כלומר, קודם כל חושבת, ורק אחר כך, במידת הצורך, מבצעת טיפול. הלקוחות משלמים לנו עבור תוצאה. והידע כיצד להשיג את התוצאה מצוי אצלנו בתחום הידע וההבנה המקצועית שלנו, עוד לפני שהגענו לשאלה האם יש לגעת, כמה ומתי. אם התוצאה של עור נקי מאקנה ניתנת להשגה במינימום מגע, אז כך הקוסמטיקאית החדשה תפעל. מבלי לחוש צורך להתנצל או למצוא בכל זאת פעולה שניתן לבצע. היא לא תוותר ללקוח על אף תכשיר שנחוץ להשגת התוצאה בשימוש הביתי, ולא תחוש שהיא "דוחפת" מוצרים בדיוק כמו שאף רופא לא חש "שיווקי" כאשר הוא רושם תרופה. היא מחזיקה בתכשירים עוצמתיים שאת הרכבם -חומר פעיל וריכוז – היא יודעת תמיד.
הנכס של הקוסמטיקאית החדשה הוא הידע שלה, ולא הידיים. הלקוחות שלנו מבינים שביקור אצל רופא פרטי יכול לארוך 10-15 דקות ולעלות מאות שקלים. הם יודעים, שהם שילמו לו עבור הידע שלו ועבור תוצאה במונחים של שינוי במצבם הבריאותי. וגם הקוסמטיקאית המתקדמת, יודעת שהביקור אצלה נועד ליצור שינוי בעור הלקוחה, ושהשינוי נובע קודם כל מידע מקצועי. המוצר שאנו, כמו גם הרופא, מוכרות ללקוחות הוא – שינוי בעור. וכשאנו רואות זאת כך, הדרך ליצירת השינוי (עם מגע בעור או בלי; טיפול של שעה וחצי או של חצי שעה) הופכת למשנית.
טיפול קצר ו"רזה"
נושא אורך הטיפול קיבל גם הוא חשיבות מכרעת בקוסמטיקה הישנה. הקוסמטיקאית חשה צורך "למלא" שעה וחצי ויותר, גם אם התוצאה יכולה להיות מושגת בחצי שעה של טיפול. אחרת הלקוחה תתלונן שהיא שילמה סכום גבוה מדיי עבור חצי שעת טיפול ותחוש שאין תמורה לכספה. הקוסמטיקאית החדשה, יודעת שלא משלמים לה על זמן-טיפול. משלמים לה עבור תוצאה. והטיפול החדש והאינטליגנטי יכול לעיתים קרובות אכן להיות קצר. אבל כשם שהרופא נותן ייעוץ ב-15 דקות מבלי לחוש חוסר נעימות, גם אנחנו מתחילות להבין שטיפול יכול להיות קצר, יעיל ומדוייק וליצור מצב שגם הלקוחה שלנו מבינה זאת. במעבר אל הקוסמטיקה המתקדמת, אנו מתחילות לעדכן את לקוחותינו בכך שישנם טיפולם קצרים וטיפולים ארוכים יותר. ושלעיתים השגת המטרה אינה כרוכה בטיפול שמעל 30-40 דקות. כאשר הלקוחה מודעת לכך, היא מראש לא מתייחסת לנושא הזמן כאל גורם חשוב. בכל מקרה, כיוון שלקוחותינו רבים ושונים וייתכן שלא כולם יבינו את הנושא, תמיד ניתן להאריך באופן מלאכותי את זמן הטיפול כדי להביא לשביעות רצון מלאה של הלקוחה. זאת, כל עוד הגרעין החשוב ושנחוץ להשגת המטרה כלול בטיפול, והבנו שהוא זה שחשוב למעשה. מהתנסות בשטח עולה, כי הקוסמטיקאית שבטוחה בעצמה ורואה עצמה כמומחית להשגת תוצאות, מצליחה להסביר את נושא אורך הטיפול בהצלחה רבה וללא תהיות או ספקות מצד מטופליה.
בקוסמטיקה החדשה, הטיפול הופך יותר "רזה". הוא יעיל וממוקד, וכולל פחות שלבים מיותרים. הקוסמטיקאית המתקדמת מבינה שבטיפול ההבהרה במכון, מה שהיא יכולה לתרום לטובת התוצאה הוא – ביצוע פילינג. אין כל משמעות למסכות ההבהרה, ומסיכה איננה מבהירה כתמים. היא כן נותנת זוהר לעור אך ההגדרה הנכונה היא "מסכת זוהר", והיא איננה חיונית לטיפול בכתמים עצמם. במקרים בהם זה נכון, כמובן שגם טכנולוגיית IPL תורמת רבות להשגת התוצאה. הקוסמטיקאית החדשה לא רואה לנחוץ לבצע "טיפולי לחות" כיוון שלחות לא "מחדירים" במכון ואף טיפול מכון לא ישנה את רמת הלחות שבעור בימים הבאים. ההשפעה על לחות העור מתרחשת בטיפול נכון עם החומרים הנכונים לשימוש הביתי. כנ"ל לגבי טיפולי מכון להרגעת עור מגורה. הרגעת העור לא חייבת להפוך לנושא לשעה וחצי טיפול. כשבאים אל הרופא (ואל הקוסמטיקאית החדשה) עם עור מגורה, מקבלים תכשיר הרגעה לשימוש הביתי.
שפה בינלאומית מול שפה מקומית
בצעדים מדודים אך בטוחים, הולכת ומשתרשת שפה חדשה. שפה שבה יכולה כל קוסמטיקאית לשתף את חברותיה בתובנות ובידע, ובפתרונות שלה למצבי העור של לקוחות. בעבר, לכל חברה הייתה השפה שלה – השפה המקומית. קוסמטיקאית שעבדה עם חברה X דיברה בשפת מוצרי חברה X בלבד, הכירה את מוצריה, ויכולה הייתה לשתף במהלך הטיפולים אצלה רק קוסמטיקאיות שדוברות את השפה המקומית, כלומר – מכירות את מוצרי החברה. מי שלא מכירה את חברה X יכולה הייתה להאזין לשיחה אך לא להבין אותה או ללמוד ממנה. הקוסמטיקאית החדשה, לעומת זאת, מתייחסת אל המוצר הקוסמטי קודם כל כאל הרכב של חומרים פעילים וריכוזים, ורק אחר כך כאל מותג. עבורה, 8% חומצה גליקולית, יחד עם 5% חומצה לקטית ו-2% חומצה סליצילית הוא הרכב שהיא יודעת את מגוון המטרות שניתן להשיג איתו. מטרות של: טיפול בקומדוניקה, החלקת המרקם ואנטי אייג', טיפול בחטטים, חלק מטיפול ההבהרה… הקוסמטיקאית החדשה יודעת איזה הרכב (מבלי להתייחס לשם היצרן או לצבעי האריזה) יכול לפתור עבורה את מצב העור שלפניה. ומכאן, היא יוצאת לבחירת המוצר שיענה לה על הצרכים.
כלומר, המוצרים – ממגוון החברות שהיא מכירה – שמכילים את ההרכב שידוע לה כמתאים לפתרון הבעייה. עם רמת הבנה כזאת, היא יכולה לשוחח עם קולגות המחזיקות בידע דומה ולהחליף איתן תובנות בשפה שאני מכנה "שפה בינלאומית". זוהי שפת המרכיבים והריכוזים. להבדיל מהשפה המקומית (שפת חברה X, שפת חברה Y וכו'..) שבה יכולות לשוחח רק קוסמטיקאיות העובדות עם אותה חברה – השפה הבינלאומית איננה משוייכת לאף חברה יצרנית. יכולות לדבר בה קוסמטיקאיות שעובדות עם חברות שונות לחלוטין. היא זמינה עבור כל קוסמטיקאית שהרחיבה אופקים, רכשה ידע ובוחרת לעבוד בשיטה המתקדמת. דהיינו, להכיר את מוצריה כמו שמכיר הרופא את התרופות שהוא מציע. במונחים של מרכיב פעיל וריכוז. היא יודעת שעבודה ללא הידע הזה משולה לעבודה בעיניים קשורות, ומערימה קשיים על מי שמכוונת להשיג תוצאות ב-100% מהמקרים.
בלימודי רפואה, החומר מועבר במונחים של מרכיבים פעילים והתאמתם לתיקון מצבים פיזיולוגיים שונים. את המרכיבים הללו אפשר למצוא בתרופות שמייצרות חברות תרופות שונות, והם בעלי פעילות דומה. עבודתנו איננו שונה מזו של הרופא: אנו מתקנים ומשפרים את פעילותו של האיבר הגדול בגוף: העור. זוהי רקמה חיה, שהדרך לתקן אותה או להשפיע עליה איננה שונה מדרכו של הרופא לעשות זאת.
הקוסמטיקאית כסמכות
הקוסמטיקאית החדשה, איננה מתחבטת בשאלה "איך אצליח למכור את כל התכשירים האלה למטופלת". בדיוק כמו שהרופא איננו מתחבט כשהוא צריך לרשום 3-4 תרופות. הוא לא חש צורך להתנצל ואיננו מהסס שמא לא יצליח לשכנע את החולה שכל התרופות נחוצות. הוא רושם, והחולה קונה ומשתמש בדיוק בהתאם להנחיות. כיוון שהוא יודע שהרופא הוא הסמכות הבלעדית בנושאי בריאותו. והמטופלת שלנו יודעת זאת לגבי כל קוסמטיקאית מקצוענית, שהגיעה לרמת התנהלות דומה. היא יודעת, שהקוסמטיקאית הנה הסמכות הבלעדית בכל מה שקשור בשינוי מראה העור שלה. הקוסמטיקאית מקרינה בטחון מקצועי, מחזיקה בידע אותו היא גם חולקת בשפה פשוטה עם המטופלת, מראה תמונות משכנעות של "לפני-אחרי" ומעל לכל – חווה את עצמה כמומחית מן המעלה הראשונה. שמכתיבה את דרך הטיפול, מנהלת אותו כמו שהיא יודעת ולא משאירה כל מקום ל"משא ומתן" או ויכוח עם המטופל.
לקוסמטיקאית החדשה קל וטבעי להשיג שיתוף פעולה מלא מצד המטופלים. הם מבינים, כי רק היענות להנחיות הקוסמטיקאית תוביל להצלחה טיפולית. והם סומכים עליה במידה הנחוצה כדי לבצע את כל השלבים גם אם יש בכך חוסר נוחות.
הקוסמטיקאית החדשה מתנהלת בדרך המזכירה יותר את התנהלותו של הרופא. ולא בכדי: היא "הרופאה של האסתטיקה של העור". התנהלות כזאת היא המפתח להשגת תוצאות טיפוליות מהירות ונראות לעין.