איך טרנד נולד? כיצד עושה דרכו טרנד איפור מעולם התצוגות אל הרחוב? מהrunway אל הrealway , מה-catwalk אל ה- sidewalk? ממה מושפעים ה"טרנדולוגים" וכיצד בכל עונה אנו נחשפים למגמות חדשות וגם לכאלה החוזרות על עצמן? מסתבר שכמו בחיים האמיתיים זה מתחיל בבטן (או בבמה האחורית) ומתגלגל החוצה…
מאת נטע סקלי, מאפרת ראשית, סיניור ארטיסט של חברת MAC
הטרנד מתחיל בבקסטייג', העגה המקצועית ל-אחורי הקלעים של התצוגות בשבוע האופנה.
יום או יומיים לפני התצוגה נערכת פגישה ובה נערך טסט לאיפור ולשיער ביחד עם המעצב והסטייליסט. בטסט המעצב מעביר את סיפור הקולקציה ואת האווירה לצוות העושים במלאכה ונותן הוראות כלליות על המראה המבוקש.
מקורות השראה אומנותיים
מעצבים עובדים עם לוחות השראה MOOD BOARD. בשואו רום (חדר תצוגה) של צמד המעצבים אקווילנו רימונדי בו ביקרתי לאחרונה במילאנו, הוצג לנו לוח השראה שכזה. על שני קירות אור גדולים נתלו כרפרנסים המספרים את סיפור הקולקציה בתמונות, צבעים וטקסטורות. על לוחות ההשראה היו, בין השאר, תמונות מארי אנטואנט, פורטרטים ויקטוריאנים, תמונות גני ורדים ותכשיטים לצד דוגמאות בדים וצבעים מן הקולקציה.
הטסט – כשמו כן הוא. בודקים בו מראות איפור אפשריים ורואים כיצד הם משתלבים בתמונה הכללית. הפרטים הקטנים צריכים להשלים את התמונה הגדולה לפי חזון המעצב. קולקציית בגדים רומנטית ורכה או מחויטת וקשוחה תבוא לבוא לידי ביטוי לא רק בבגדים עצמם כי אם אף במראה הדוגמניות, התסרוקת הנבחרת וכמובן עיצוב האיפור. תפקיד האיפור, השיער והסטיילינג לתמוך ולתת הד לעיצובים.
מחדר העיצוב האיפור מגיע למסלולי התצוגות
מתוך שיתופי הפעולה הרבים הללו עם המעצבים והנוכחות המרובה מאחורי הקלעים של התצוגות, בכל עונה אנו מזהים דפוסים חוזרים של כמה סוגי מראות איפור המבוקשים על ידי המעצבים ומבוצעים על הדוגמניות. מדי עונה נע צוות האיפור הבכיר של מאק בין שבועות האופנה ברחבי העולם, כאשר הבשורה יוצאת מן הבירות הגדולות; ניו יורק, לונדון, מילאנו ופריז. במקביל אנו פעילים גם בשבועות האופנה המשניים ברחבי העולם מקופנהאגן ועד אוסטרליה.עוד לפני שסבב התצוגות בא לסיומו מתחילים כבר להתבסס דפוסים חוזרים למראות האיפור ומתחילים להסתמן הטרנדים החדשים.
מנסחים את הטרנדים: צבע, טקסטורה וסגנון
זמן קצר לאחר עונת התצוגות מנוסחים הטרנדים, ארבעה או חמישה בכל עונה. טרנד אחד מתייחס בדרך כלל למראה העור הנכון לעונה ומתמקד בו כפוקוס לאיפור כולו. טרנדים מסוג זה מושפעים בעיקר מטכנולוגיות חדשות באיפור, חומרים לטיפוח ופריימרים אשר משפיעים רבות על מראה העור ושכבת הבסיס, כך שזהו טרנד המונע מטכנולוגיה ומוצר.
טרנד שני מוקדש מדי עונה לצבע החזק והעז אשר שלט על המסלולים. הצבעים הנכונים לעונה מופיעים לבד מאשר באופנה ובאיפור, גם בעיצוב בכל תחומיו מריהוט לעיצוב מוצר.
טרנדים יכולים להתמקד בטקסטורה, למשל מטאלי או גלוס או להתמקד בצורה, למשל אייליינר או גבות גראפיות, שפה משורטטת או בטכניקה מסוימת כמו פיסול הפנים, טשטושים, צורות עגולות ורכות או הכתמות ושטיפות צבע.
הטרנד מגיע אל הרחוב על ידי תרבות פופולארית, דרך מגזינים, טלוויזיה וידוענים. במאק אנו מתרגמים את הטרנדים לקולקציות איפור. הקולקציות החדשות המושקות תכופות בחנויות נותנות ביטוי לחידושים והתפתחויות בתחום האיפור כמו גם לטרנדים ספציפיים. איפור, בדיוק כמו אופנה, הוא תחום אשר לעולם אינו קופא במקום. הוא תמיד בתנועה ותמיד מתפתח ומאק הוא מותג אופנה באיפור.
תרבות פופולארית ואופנות רחוב משפיעות גם בכיוון ההפוך, על הנראה במסלולי התצוגות. מחלקות פיתוח מוצרים בחברות האיפור עובדות בצמוד לטרנדולוגים עולמיים, אנשים אשר מקצועם לחזות טרנדים שנים מראש. טרנדולוגים בתחום האופנה שואבים מידע ממקורות רבים כמו מגזינים ועיתונים, תעשיית האופנה – צלמים, מעצבים, מאפרים וספרים. הם משתתפים בתצוגות אופנה ברחבי העולם, תערוכות טכסטיל ועיצוב. הם משוטטים בעולם ושואבים מידע מכל אלו.
ספר הפנטון הוא התנ"ך של הטרנדולוגים
התנ"ך של הטרנדולוגים הוא ספר הפנטון המכיל מידע ודוגמאות של צבעים מובילים וספרי טרנדים העוסקים בניבוי וחיזוי מגמות אופנה בהסתמך על נתונים רבים, החל ממצב כלכלי ופוליטי בעולם, דרך גזרות אופנה וכלה במזג האוויר הגלובלי. ספרים אלו חוזים את הטרנדים מספר שנים קדימה ובאופן זה בתי האופנה וחברות האיפור יכולות לתכנן את פעילותן ולתת מענה לטרנדים עולמיים, כמו מחזור ואקולוגיה, טרנד צבאי, גיאומטרי וכדומה. באופן זה נוצרים יחסי גומלין מעניינים בהם הטרנד מתחיל בתוככי עולם תעשיית האופנה ומשם מגיע לרחוב אך הרחוב והמתרחש עם אנשים בעולם משפיעים על הטרנד.